(Op) Weg

0

April 11, 2011 by Sander

Ding.

Ik kijk naar het dashboard.

Fuel low, zie ik in oranje letters.

Ik ben gisteren in de Duitse Eifel beland en in dit gebied, met heerlijke, kronkelende bergweggetjes, voel ik me goed. Ik moet er flink sturen om de auto de bocht door te krijgen en dan precies op tijd met mijn rechtervoet op het gas om met een licht kwispelende achterkant het rechte stuk op te rijden. Zes cilinders die ik brullend aan het werk zet om het zwarte, toch nog twaalfhonderd kilo wegende monster weer op gang te krijgen. Voor de volgende haarspeldbocht remmen, op het juiste moment insturen en aan het einde van de bocht weer flink op het gas. Ik heb ‘s avonds de wagen volgetankt en daarna direct een hotel gezocht. Vanmorgen heb ik rustig ontbeten, ben ik uitgecheckt en heb ik mijn impulsieve reis hervat.

Ik kijk naar de benzinemeter en zie dat de wijzer in het rode vlakje hangt. Verdomme, hoe kan dat nou? Ik trap het gaspedaal minder diep in en schakel vlotter door. Ik vraag me af hoe ik mijn tank in zo’n korte tijd al weer leeg heb kunnen rijden en ga op zoek naar een tankstation.

Vele kilometers later heb ik nog steeds geen tankstation gevonden en ik begin me enigszins zorgen te maken. Ik weet niet precies hoeveel brandstof er nog in de tank zit wanneer het lampje gaat branden, maar heel erg ver zal ik er niet mee kunnen komen. Zeker niet in dit gebied waar je de ene heuvel na de andere oversteekt en de weg zich ontvouwt als een aaneenschakeling van haarspeldbochten. Optrekken en weer afremmen, bocht na bocht.

Ik rij nu al een uur rond en ik begin me ongemakkelijk te voelen. Ik moet snel een tankstation vinden. Mijn TomTom zou me moeiteloos naar het dichtstbijzijnde benzinestation kunnen leiden, maar die ligt nog thuis. Toen ik van huis vertrok, had ik niet verwacht dat ik ´m nodig zou hebben en ik neem me stellig voor nooit meer zonder TomTom te vertrekken.

Nog steeds geen tankstation in zicht. Ik bedien het gaspedaal of er een ei onder ligt. Ik voel de pijn in mijn rechterscheenbeen die niet gewend is aan zo’n subtiele beweging van de rechtervoet. Ik schakel absurd vroeg door, nog voor de teller tweeduizend toeren aangeeft, en ik laat de wagen zo lang mogelijk in de versnelling uitrollen. Ik vervloek elke heuvel die ik omhoog rijd en elke scherpe bocht waar ik de auto gevoelsmatig tot stilstand moet brengen.

Wanneer ik na een schier oneindige reeks bochten en heuvels eindelijk een tankstation zie, durf ik te ontspannen. Nu pas merk ik de zweetdruppels op die zich op mijn voorhoofd hebben verzameld; ook mijn rug voelt klam. Ik verlaat de weg bij het tankstation en parkeer de wagen naast de pomp. Uit gewoonte zet ik de dagteller op nul. Ik stap uit, ontgrendel de benzinedop en begin te tanken.

Na vijftien liter slaat de pomp af. Ik probeer door te tanken, maar de pomp slaat telkens af. Verdraaid, die tank was helemaal niet leeg! Ik hang de slang terug en loop naar het kantoor om de pompbediende te betalen. In mijn beste Duits bedank ik haar en ik wens haar een prettige dag. Zij mij ook en ze lacht me toe. Enigszins voldaan hierover loop ik terug naar mijn auto.

Ik stap in, start de motor en doe mijn veiligheidsgordel om. Ik rijd weg bij de pomp. Voor ik de weg kan opdraaien, moet ik wachten voor een passerende vrachtwagen.

Ding.

Ik kijk naar het dashboard.

Fuel low, zie ik in oranje letters. De benzinemeter geeft wederom een lege tank aan, al staat de dagteller nog steeds op nul. Ik geef een mep op het dashboard. Tot mijn grote verbazing zie ik de meter oplopen en een seconde later gaat het oranje lampje uit. Het is een los contactje. Ik zal het binnenkort even laten nakijken, maar voor nu kan ik er wel mee leven.

De weg is weer leeg. Ik ga rechtsaf en geef gas. Ik word in de stoel gedrukt en ik voel weer de rauwe aantrekkingskracht van de heuvels en de haarspeldbochten. De incidentele klap op het dashboard neem ik op de koop toe.

– – – –
Dit verhaal is geplaatst in de 51e editie (mei-juni 2011) van het online literaire tijdschrift Circumplaudo.

0 comments »

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.